Cyklotrasy – Vranov nad Dyjí

Kdo fandí dovolené na kole, užije si kolem Vranovské přehrady do sytosti. Okolí nabízí překrásné výhledy a scenérie, zato si to vyžádá nějakou námahu. Profil kolem přehrady je poměrně členitý a při cestování od jednoho hradu k druhému si můžete dát pěkně do těla. I tak to ale stojí za to, navíc, když služby v okolních obcích v letní sezoně fungují a je tedy kde na chvíli zastavit, občerstvit se a odpočinout si. Při plánování doporučujeme se zaměřit na následující cyklotrasy, určitě ale najdete další, které by Vám vyhovovaly.

Putování po hradech a zámcích – Cyklotrasa č.1

Délka trasy: 53 km
Vranov n.D. – Nový Petřín – Šatov – Podhradí n.D. – Uherčice – Korolupy – Svobodův mlýn – Zblovice – Bítov – Lančov -Vranov n.D.

Z Vranova n.D. vyjíždíme po cykloturistické trase č. 48 směrem na Podhradí n.D., odbočíme vlevo a okolo čerpací stanice stoupáme do prudkého pokce okolo zámku. Na křižovatce pokračujeme rovně do Šafova. Odtud jedeme přes Starý Petřín do Podhradí n.D. (možnost koupání) se zříceninou hradu Frejštejn. Po silnici proti toku Dyje, později prudkým stoupáním okolo dvora Mitrov dojedeme do Uherčic. Z Uherčic pokračujeme směrem na Lubnici, ale na první křižovatce odbočíme vpravo na Korolupy a přes Oslnovice a Vysočany směrem na Dešov. Sjiždíme z konce do údolí Želetavky k Svobodovu mlýnu a záhy odbočíme vpravo na Zblovice a na křižovatce se dáme vpravo k hradu Bítov. Stejnou cestou se vracíme zpět na křižovatku, projedeme Bítov a sjíždíme k Vranovské přehradě. Za mostem odbočíme v ostrém úhlu vlevo a stoupáme k zřícenině hradu Cornštejn. Odtud dále lesní asfaltovou silničkou do Lančova, kde odbočíme vlevo a pokračujeme až do Vranova.

Druhá, rakouská varianta trasy (celkem 64 km) je z Uherčic do Vratěnína přes hraniční přechod Unterthűrnau do Drossendorfu, přes Langau do Riegersburgu, dále přes Felling, Hardegg, Čížov do Vranova n.D.
Bítov Vranov nad Dyjí Zámek Uherčice Cornštejn

Putování po hradech a zámcích – Cyklotrasa č.2

Délka trasy: 35 km
Vranov n.D. – Riegersburg – Hardegg – Vranov n.D.

Z Vranova n.D. po cyklostezce č. 48 k rozcestníku U rozhledny, poté po silnici na Šafov, přes hraniční přechod směr Langau, po cca 1 km od hranic odbočit doleva a po zelené cyklostezce (Trasa rybníků a tůní) k Riegersburgu, zde navázat na modrou cyklostezku (Sáby, mýty a pověsti) a přes Felling do Hardeggu, opět přes hraniční přechod do Čížova (po cestě možnost jet na Hardeggskou vyhlídku), z Čížova přes Větrník po cyklotrase č. 48 k silnici a odtud po žluté cyklostezce (Trasa šesti měst) do Vranova nad Dyjí.
Riegesburg Zámek Vranov nad Dyjí - nádvoří Hardegg Zámek Vranov nad Dyjí

Putování po hradech a zámcích – Cyklotrasa č.3

Délka trasy: 31 km
Vranov n.D. – Nový Hrádek – Vranov n.D.

Nový hrádek Vranov nad Dyjí Nový hrádek Nový hrádek - výhled na Podyjí

Cyklostezka Vranov nad Dyjí – Čížov

Spojením Vranova s Čížovem (přes Zadní Hamry a kopec Větrník) je umožněno zejména prázdninovým rekreantům Vranova, aby se co nejrychleji na kole dostali do srdce národního parku, aniž by riskovali nepříjemnou cestu vranovskými serpentinami s poměrně hustým automobilovým provozem. Druhé dosavadní spojení Vranova s Čížovem, tzn. přes hráz Vranovské přehrady, Švýcarským údolím do Lesné a přes kopec Větrník je přece jen delší a může sloužit například pro zpáteční cestu.

Vedle důvěrně známého turistického značení jsou na území NP Podyjí namalovány Klubem českých turistů značky cyklotras, které na rozdíl od značek pro pěší turisty mají krajní pruhy nikoliv bílé, ale žlutohnědé, a jsou o poznání větší. Na některých širokých a frekventovaných cestách (např. Čížov – Hardegg, Lukov – Nový Hrádek nebo cesta přes vinici Šobes) existuje souběh pěší a cykloturistické stezky, většinou je však pěší a cyklistický provoz oddělen. Na pěších stezkách, kde je provoz kol vyloženě nežádoucí (1.a 2.zóna národního parku) je ještě umístěna zmenšená zákazová značka o vjezdu kol.
Cyklotrasy Vranov nad Dyjí

Cyklostezka kolem vranovské přehrady

Délka trasy: 42,1 km
Obtížnost: středně náročná
Kola: crossové kolo (treking), horské kolo (MTB)

Tato středně náročná trasa nás zavede ke hradu Cornštejn kolem celé přehrady Vranov. Zdatní cyklisti mající rádi kulturní památky mohou odbočit z trasy na prohlídku hradu Bítov.
Cyklotrasa okolo přehrady Claryho kříž Vranovská přehrada Vranovská přehrada - hráz

Cyklotrasa Vranov nad Dyjí – Hardegg

Obtížnost trasy: mimořádné převýšení

Tři možnosti tras:
1. po cyklostezce č. 48 přes hráz Vranovské přehrady a přes LesnouHardegg - vyhlídka
2. po hlavní silnici přes Lesnou a Horní Břečkov (velice hustý silniční provoz)
3. po cyklotrase č. 5122 přes Zadní Hamry (nejprudší stoupání v oblasti Ledových slují).  Jinak tato cesta patří jedna k nejhezčím a nejkratším – 14 km -kolem řeky Dyje asi 2 km (nikde jinde tato možnost již v národním parku není).

Vranov – Hardegg je výlet na celý den.
Doporučujeme navštívit Hardeggskou vyhlídku ještě před hraničním přechodem /pro pěší a cyklisty/, zříceninu Nový Hrádek a v Čížově budovu střediska Národního parku Podyjí s expozicemi a informacemi o národním parku.

Cykloturistický výlet 1

Délka trasy: 31 km
Zajímavosti na trase:

Čížov, Hardeggská vyhlídka, Horní Břečkov, Lesná, Lukov, Nový Hrádek, Větrník, Vranov nad Dyjí

Cyklotrasa Vranov nad DyjíSe zajížďkou k Hardeggské vyhlídce + 8 km. Z Vranova nad Dyjí po žluté cyklostezce (Trasa šesti měst) do Lesné, odtud po stejné cyklostezce do Horního Břečkova a Lukova, zde navázat na zelenou cyklostezku (Národním parkem Podyjí), k rozcestníku Příčky, odtud po cyklotrase č. 5002 na Nový Hrádek, opět stejnou stezkou zpět k rozcestníku Příčky, po zelené stezce do Čížova (možnost jet na Hardeggskou vyhlídku, prohlídka Návštěvnického střediska NP Podyjí v Čížově) a odtud po cyklotrase č. 48 přes Větrník k silnici, odtud po žluté cyklostezce zpět do Vranova nad Dyjí.

Cykloturistický výlet 2

Délka trasy: 51 km
Zajímavosti na trase:

Bítov – hrad, Bítov, Cornštejn, Frejnštejn, Oslnovice, Starý Petřín, Šumná, Uherčice, Vranov nad DyjíCyklotrasa Vranov nad Dyjí

Z Vranova nad Dyjí kolem Vranovské přehrady po cyklotrase č.48 (Praha-Wien) do Šumné, zde navázat na cyklotrasu č. 5007 a přes Štítary, Zálesí, Chvalatice, Popelná do Bítova, stále po stejné cyklotrase kolem zříceniny hradu Cornštejn, přes Korolupy do Uherčic, zde navázat na cyklotrasu č. 48 (Praha -Wien) a kolem zříceniny hradu Frejnštejn u Podhradí, přes Starý Petřín a Nový Petřín zpět do Vranova nad Dyjí.